אזרחות פורטוגלית

*הוצאת אזרחות צ'כית סלובקית בלבד

תוכן עניינים

חושבים על האפשרות להחזיק באזרחות זרה נוספת ושמעתם על האופציה של קבלת אזרחות פורטוגלית? מדוע דווקא פורטוגל? איך הפכה האזרחות הפורטוגלית לשכיחה ביותר בקרב ישראלים המבקשים אזרחות זרה? האם אתם בכלל זכאים לאזרחות פורטוגלית? מהו התהליך שעליכם לעבור על מנת לקבל אזרחות כזאת? האם זה עולה כסף? האם אתם צריכים לבצע את התהליך בעצמכם? האם אתם יכולים לבצע אותו בעצמכם ואיך נכון יותר לעשות את זה? את כל התשובות על כל השאלות סביב הנושא של קבלת אזרחות פורטוגלית תוכלו למצוא במדריך הבא שהכנו עבורכם בנושא.

למה בכלל אזרחות זרה?

ובכן, אזרחות זרה לכשעצמה היא לא תמיד בעלת ערך כל כך רב, אבל יש שני מקרים בהם אזרחות כזאת יכולה בהחלט להשפיע על חייכם: אזרחות אמריקאית ואזרחות של האיחוד האירופי. כאשר אתם מקבלים אזרחות פורטוגלית אתם למעשה הופכים להיות אזרחים של האיחוד האירופי וזה אומר שאתם זכאים לכל ההטבות להם זכאים אזרחים של האיחוד האירופי, לרבות כניסה ומעבר חופשי בין המדינות. זה לא אומר שאתם זכאים לכל הטבה כלכלית או אזרחית להם זכאים אזרחים תושבי מדינות האיחוד, שכן הטבות אלה נקבעות בדרך כלל על פי קריטריונים נוספים של תושבות קבע, אבל ישנן לא מעט הטבות שתוכלו ליהנות מהן כאזרחים ישראלים בעלי אזרחות זרה. בהיבט זה, אזרחות פורטוגלית היא רק שער הכניסה שלכם אל האיחוד האירופי ואין לראות אותה כאזרחות במדינה פורטוגל בלבד.

איך הפכה אזרחות פורטוגלית לשכיחה ביותר עבור מבקשי אזרחות זרה בישראל?

אחת השאלות שרבים שואלים היא מדוע דווקא פורטוגל? איך הפכה פורטוגל ליעד המרכזי אליו פונים ישראלים רבים לצורך קבלת אזרחות זרה? ובכן, כפי שידוע, לא כל אחד יכול לבקש אזרחות בכל מדינה. לבקשת האזרחות צריכות להיות סיבות תומכות שעולות בקנה אחד עם הוראות החוק של כל מדינה. סיבות אלה יכולות להיות סיבות עכשוויות כמו נישואים לאזרח זר או מגורים במדינה זרה למשך שנים ארוכות וכן הלאה. יחד עם זאת, סיבות אלה יכולות להיות גם סיבות היסטוריות והסיבה ההיסטורית שמביאה את האזרחים הישראליים לפורטוגל היא גירוש יהודי ספרד.

גירוש יהודי ספרד הוא אירוע שהתרחש ב-1492, לפני יותר מ-500 שנה בספרד ובמסגרתו גורשו כל יהודי ספרד מן הממלכה ואולצו להתנצר. המשמעות היא שאזרחים יהודים שחיו בספרד ובפורטוגל באותה תקופה גורשו ממדינתם, נשללה מהם אזרחותם ובכל למעשה נשללה האזרחות הספרדית והפורטוגלית של כל השושלת שלהם. אם בוחנים את השושלת של רבים מהישראלים שמקורם באזור ספרד וצפון אפריקה, אפשר לגלות שושלות שניתן לעקוב אחריהן עד אותה תקופה של גירוש ספרד, והמשמעות היא שאותם ישראלים שחיים היום בישראל הם אזרחים שלמעשה אזרחותם הספרדית ו/או הפורטוגלית נשללה מהם בגלל אותו גירוש. משכך, יכולים כעת אותם ישראלים לבוא ולדרוש את אזרחותם מחדש על הרקע הזה, וזוהי למעשה הסיבה שבגינה הפכה אזרחות פורטוגלית לכל כך נפוצה בישראל, שכן זוהי אזרחות שאכן מגיעה לאזרחים ישראלים רבים ואשר נשללה מהם שלא כחוק, גם אם זה קרה לפני שנים ארוכות מאוד.

מי זכאי לקבלת אזרחות פורטוגלית ואיך תדעו אם אתם בעצמכם זכאים?

השלב הראשון בכל תהליך של הגשת בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית הוא שלב בדיקת הזכאות. בשלב זה יש לבחון האם האדם המבקש אכן זכאי לאזרחות אותה הוא מבקש ועל איזה רקע הוא מבקש אותה. כאמור, אזרחות פורטוגלית ניתנת לישראלים רבים אם נמצא כי מדובר בצאצאים של מגורשי ספרד. כיום, קיים ידע רב לגבי שושלות הצאצאים של מגורשי ספרד ולכן הבדיקה הראשונית מבוצעת באמצעות בחינת שם המשפחה, שמות ההורים והורי ההורים, ארץ מוצא ופרטים נוספים שנבחנים גם ברמת עיר המגורים בארץ המוצא של ההורים. נתונים אלה לא יכולים להבטיח את הזכאות, אך הם יכולים לשלול את האפשרות לחלוטין או לאשר את המשך הבדיקה יותר לעומק.

עבור מבקשי אזרחות פורטוגלית

שנמצאו כמתאימים מבחינת הקריטריונים הבסיסיים לזכאות, מבוצע השלב הבא של בדיקת הזכאות וזאת באמצעות משלוח בקשה רשמית לקהילה היהודית בפורטוגל. על פי הרישומים הנמצאים בידי הקהילה היהודית בפורטוגל, מבוצעת בדיקה לגבי ההשתייכות של מבקש הבקשה לשושלת של מגורשי ספרד ובהתאם לכך מאשר או דוחה הקהילה היהודית בפורטוגל את הבקשה. בכדי להגיש את הבקשה לקהילה היהודית בפורטוגל, יש להכין חוות דעת גנאולוגית (מחקר יוחסין) בצירוף מסמכים וטפסים רשמיים שדורשת הקהילה לצורך ביצוע הבדיקה. את הטפסים והמסמכים יש למלא בשפה האנגלית והם צריכים לקבל חותמת רשמית של אנשי מקצוע ועורכי דין רלוונטיים. שלב זה יכול לקחת בין חודש לחודשיים מיום קבלת הבקשה בקהילה היהודית בפורטוגל ועד לקבלת התשובה.

הגשת הבקשה לממשלת פורטוגל

אישור הבקשה על ידי הקהילה היהודית בפורטוגל היא למעשה החותמת הרשמית שמבקש הבקשה הוא אכן צאצא של מגורשי ספרד ובהתאם לכך החוק שמחייב מתן אזרחות פורטוגלית חל עליו. כעת יש להגיש את הבקשה בצינורות הרשמיים של ממשלת פורטוגל ופה מדובר בהליך בירוקרטי לכל דבר ועניין, וככזה גם דורש לא מעט טפסים, מסמכים ופעולות רשמיות שיש לבצע. בהתאם לכך, גם מדובר בשלב הארוך ביותר בתהליך ואשר יכול להימשך עד כדי שנה וחצי. יחד עם זאת, אם נמצאתם זכאים על ידי הקהילה היהודית, לא סביר כלל וכלל שבקשתכם תישלל על ידי ממשלת פורטוגל, אלא אם יתברר שישנם פרמטרים אחרים שמונעים את קבלת האזרחות, כמו למשל תיק פלילי ואלמנטים אחרים ששוללים קבלת אזרחות מכל אדם.

לצורך הגשת הבקשה

לקבלת אזרחות פורטוגלית ממשלת פורטוגל יש לאסוף שורה ארוכה של מסמכים, טפסים, אישורים ותעודות, לרכז את כולם יחד, לבצע תרגומים נדרשים לשפה האנגלית ו/או פורטוגזית ולהגיש את הכל בצורה רשמית ומסודרת דרך הצינורות המקובלים. בתום שלב זה, אתם למעשה מקבלים את ההודעה הסופית ולפיה אתם למעשה זכאים לקבלת אזרחות פורטוגלית וכעת גם יש לכם אזרחות כזאת. בהמשך לכך תוכלו לקבל גם תעודת זהות פורטוגלית וגם דרכון פורטוגלי. הנפקת תעודת זהות תעלה בסביבות 20 אירו בעוד הנפקת דרכון תעלה בסביבות 80 אירו, אגרות לממשלת פורטוגל.

איך מבצעים את התהליך של קבלת אזרחות פורטוגלית?

כפי שאפשר להבין מכל התהליך אותו תיארנו בשורות לעיל, הגשת בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית דורשת ידע סביב הנושא, היכרות עם המערכות המעורבות בו, היכרות עם התהליך עצמו ויכולות להגשת כל המסמכים הנדרשים ובכפוף לקריטריונים של הקהילה היהודית בפורטוגל ושל ממשלת פורטוגל. המשמעות היא שאת התהליך הזה אתם לא יכולים לעבור לבד. אתם יכולים לנהל אותו בעצמכם אבל תזדקקו לאנשי מקצוע שונים כמו עורך דין ואיש תרגום שיהיו מעורבים בתהליך וכן תצטרכו להשקיע זמן ומאמץ רבים בלימוד האופן בו עליכם להתנהל מול הגורמים הרשמיים השונים המעורבים בתהליך.

אי לכך ובהתאם לזאת, את התהליך של הגשת בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית אתם רוצים לעבור בליווי של גורם מקצועי המתמחה בכך. בישראל פועלות כמה וכמה חברות המתמחות בהגשת בקשות לאזרחות זרה ממדינות שונות, בקשות לגרין קארד אמריקאי, בקשות לויזות תיירים ועבודה וכן הלאה. ישנן גם מספר חברות אשר בנו התמחות מיוחדת סביב התחום הספציפי של אזרחות פורטוגלית פשוט מכיוון שמדובר באזרחות השכיחה ביותר בקרב אזרחים ישראלים.

שירותי חברות לקבלת אזרחות

חברות אלה מנהלות עבורכם למעשה את התהליך כולו. הן מנחות אתכם לגבי כל המסמכים והתעודות שעליכם להמציא לצורך הגשת הבקשה. הן מבצעות את כל הבדיקות הנדרשות, מבצעות את התרגומים הנדרשים, שולחות אתכם לאנשי המקצוע הנדרשים (למשל גנאולוג לצורך עריכת מחקר יוחסין) ומבצעות את כל התהליכים הבירוקרטיים מול הגורמים הרשמיים לרבות הקהילה היהודית בפורטוגל וממשלת פורטוגל. המדובר בחברות שחיות את התחום הזה יום יום, חברות אשר יצרו קשרים אישיים עם גורמי מפתח במערכות הפורטוגליות השונות ופרט ליכולת שלהם לנהל את התהליך בצורה יעילה ומהירה מאוד, יש להם גם את היכולת להשפיע לטובה על סיכויי האישור של הבקשה שלכם. אין בכך לומר שלחברות אלה יש את האפשרות להוציא אזרחות פורטוגלית למי שאזרחות זו לא מגיעה לו, אבל יש להן בהחלט את הכוח להשפיע היכן שהדברים אינם ברורים לחלוטין והיכן שעוד יש שטח הפקר שניתן ליהנות ממנו.

כמה עולה להוציא אזרחות פורטוגלית?

כאמור, אם תבחרו לעשות את הדבר הנכון ולהוציא את האזרחות הפורטוגלית שלכם דרך חברה המתמחה בכך, התהליך יכול לעלות לכם מספר אלפי שקלים, המכסים בתוכם את כל העלויות הנדרשות של אנשי מקצוע, ניהול התהליך והשירות שאתם מקבלים. אם תבחנו לעומק את הפעולות המבוצעות במסגרת התהליך, את העלויות של אנשי מקצוע מומחים כמו עורכי דין וגנאולוגים, תגלו שמדובר במחירים מצוינים לעומת העלות שתצטרכו לשאת בה בעצמכם לו הייתם מנהלים את התהליך בעצמכם. עלויות אלה אינן ניתנות לחיסכון שכן מדובר פה בתהליך רשמי ומסודר שצריך להתבצע על פי ההוראות של ממשלת פורטוגל, לרבות תרגום מסמכים, הגשת מסמכים שונים שאותם דורשת ממשלת פורטוגל וכן הלאה. השאלה היא רק כמה עולה להכין את כל החומרים ולנהל את התהליך, ובהיבט זה אין שום ספק שלחברות המספקות את השירות של הגשת בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית, יש יתרון משמעות לגודל והן יכולות לבצע את התהליכים הללו בעלויות נמוכות הרבה יותר מהעלות שעומדת בפני מבקש פרטי.

כפי שתיארנו קודם לכן, התהליך של הגשת בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית מסתיים למעשה כאשר ממשלת פורטוגל מאשרת את אזרחותכם. מרגע זה אתם למעשה אזרחי המדינה, בין שפניתם להנפקת תעודת זהות פורטוגלית או דרכון פורטוגלי ובין שלא. בשלב הזה למעשה מסיימת גם החברה המבצעת את השירות שלה ואת תפקידה בתהליך. אם אתם רוצים, וכך כמובן אתם רוצים, להנפיק דרכון פורטוגלי ו/או תעודת זהות פורטוגלית, תוכלו לעשות זאת בעצמכם וכיום ניתן לעשות זאת באמצעות טפסים מקוונים באתר אינטרנט ייעודי של ממשלת פורטוגל. החברה המבצעת תמסור לכם את כל הפרטים שלכם כאזרחי פורטוגל לרבות מספר הזהות שניתן לכם, ועם הנתונים הללו תוכלו להגיש את הבקשה בעצמכם. האגרות הנלוות, קרי 20 אירו להנפקת תעודת זהות ו-80 אירו להנפקת דרכון, הן אגרות שיהיה עליכם לשאת בהן בעצמכם, שכן בשלב הזה החברה המבצעת כבר סיימה את תפקידה בתהליך.

אז יש לכם אזרחות פורטוגלית – מה עכשיו?

מרגע שקיבלתם אזרחות פורטוגלית, נפתח בפניכם השער לים של אפשרויות במסגרת כל מדינות האיחוד האירופי. כל אזרח המשתייך לאחת ממדינות האיחוד האירופי יכול לנוע באופן חופשי בין המדינות, להיכנס לכל מדינה ללא צורך באשרת ויזה או אשרת שהייה ואף יכול לעבוד ולהשתקע בכל אחת ממדינות האיחוד. בנוסף לכך, ייתכן שתוכלו ליהנות מהטבות כלכליות שונות, הטבות מס שונות והטבות אחרות שקשורות בעצם היותכם אזרחים של אחת ממדינות האיחוד האירופי. מרבית הפונים לקבלת אזרחות פורטוגלית עושים זאת בכדי לאחוז בידיהם אלטרנטיבה שמעמידה לרשותם את האפשרות לנוע ולהשתקע בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי. מדוע אתם הוצאתם את האזרחות הזאת זה כבר עניין לגמרי שלכם, אבל בכל מקרה, מומלץ מאוד לבחון את כל הזכויות להן אתם זכאים כאזרחים של האיחוד האירופי ויש לא מעט כאלה. זכויות אלה מפורטות בדרך כלל באתרים ייעודיים ואין צורך להיכנס לאתרים הרשמיים של האיחוד האירופי. כמו כן, מרבית החברות המספקות את השירות של הגשת בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית, תמסורנה לידיכם מדריך מפורט ובו תוכלו להתרשם מכל הזכויות שאתם מקבלים מרגע שאתם הופכים לאזרחים פורטוגליים ולמעשה לאזרחים של האיחוד האירופי.

איך תבחרו את החברה שדרכה תוציאו אזרחות פורטוגלית?

ובכן, בסך הכל מדובר בתהליך מאוד מובנה שבתוכו החברה המבצעת רק מנהלת אותו. הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות לכם הוא שהחברה המבצעת פשוט לא יודעת לבצע את העבודה ובסופו של תהליך ארוך פשוט לא תאושר לכם האזרחות. הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות לכם הוא שהחברה המבצעת תאפשר לכם קבלת אזרחות פורטוגלית גם אם קיים ספק בזכאותכם ושתוכל להשלים את המלאכה בתוך זמן קצר במיוחד. המשמעות היא שבבחירת חברה שתבצע עבורכם את הגשת הבקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית, אתם רוצים לוודא שמדובר בחברה שמתמחה בעבודה מול הקהילה היהודית בפורטוגל ומול ממשלת פורטוגל באופן ספציפי ושזוכה למוניטין רב בתחום של קבלת אזרחות פורטוגלית. אלו יבטיחו לכם את התנאים הטובים ביותר שאתם יכולים לייחל להם בהגשת הבקשה.

בכל מקרה, הימנעו מחברות שההתמחות שלהן היא בעיקר במדינות אחרות כמו למשל אזרחות אמריקנית, ואשר כחלק מהאינטרס העסקי שלהן, מבקשות להרחיב את פעילותן גם לסוגים אחרים של אזרחויות. חברות אלה יכולות כמובן להציע לכם את אותו ערך בהגשת הבקשה, אבל אתם רוצים לוודא שהן לא מתגלחות עליכם ושאתם לא מהמקרים הראשונים שלהן. היכרות של החברה עם התהליך, עם הפרוצדורות, עם הגופים והגורמים המעורבים, כל אלה יכולים להשפיע מאוד על החוויה שלכם לאורך התהליך, על הסיכויים שלכם לקבלת אזרחות פורטוגלית ולא פחות מכך גם על העלות הכוללת של המסע. ככל שהחברה מנוסה יותר, ככל שהיא יודעת לבצע את התהליכים בצורה חלקה וזורמת יותר, כך הסיכוי גבוה יותר שהתהליך יושלם בזמן קצר יותר, בעלות נמוכה יותר ועם סיכויים גבוהים יותר של הצלחה לקבלת אזרחות פורטוגלית.

האם אזרחות פורטוגלית פותחת פתח לאזרחויות נוספות באיחוד האירופי?

ובכן, התשובה היא בהחלט לא. אזרחות מדינה הוא עניין קדוש בכל מדינה ולא פחות מכך גם בדמוקרטיות המערביות הגדולות. האיחוד האירופי הוא אמנם גוף שמרכז את כל מדינות אירופה החברות בו, אבל הוא אינו כולל בתוכו את כל האלמנטים האזרחיים של התנהלות אזרח בתוך מדינתו. מרבית הסמכויות האזרחיות עדיין נתונות למדינות עצמן, כשהחברות באיחוד האירופי מטילה מספר חובות וזכויות נוספות מעבר לכך. כך למשל, מאז הקמת האיחוד האירופי זנחו כל המדינות החברות בו את המטבעות שלהן ועברו לשימוש בלעדי במטבע האירו. יחד עם זאת, אזרח פורטוגלי יכול להצביע ולבחור אך ורק במדינתו והוא כפוף אך ורק לחוקי המס במדינתו שלו. עצם האזרחות באחת ממדינות האיחוד, לא מאפשרת הקלות כלשהן וגם לא מהווה סיבה כלשהי לקבלת אזרחות במדינות אחרות בתוך האיחוד.

אתה עומד לקבל אזרחות פורטוגלית, וזה נהדר, אבל מה עם הילדים שלך? האם גם הם יקבלו אזרחות פורטוגלית? ישראלים רבים שבודקים ומגלים שהם עומדים בדרישות הסף לאזרחות פורטוגלית, בד"כ מוצאים את זה קצת מסובך עבור ילדיהם. המשיכו לקרוא כדי לקבל מידע מקיף, הנה מדריך מלא להוצאת אזרחות פורטוגלית.

חוקי המגורשים מספרד מאפשרים רק למבקשים בוגרים (כלומר לאלו מעל גיל 18) לקבל אזרחות פורטוגלית. ולמרבה הצער, החוק אינו מתיר לקטינים מתחת לגיל 18 לקבל אזרחות פורטוגלית, נכון להיום. בינתיים, נראה שגם מבוגרים מסוגלים לרכוש אזרחות פורטוגלית בצורה מעט שונה, וליהנות מרבות מהיתרונות הגלומים בדרכון פורטוגלי, בהתאם לשינויים בחוק הפורטוגלי. תוהים איך עושים את זה? במאמר הבא בנושא אזרחות פורטוגזית לילדים, נפרט את השינויים בחוק הפורטוגזי וכיצד ילדכם יכול לקבל אזרחות פורטוגזית בקלות וכן בוגרים מעל גיל 18.

האם ילדים מקבלים דרכון פורטוגלי כשההורים מוציאים אחד?

ישראלים רבים שבודקים ומגלים שהם עומדים בדרישות הסף לאזרחות פורטוגליתאחת השאלות הדוחקות ביותר לגבי אזרחות פורטוגלית היא: מה קורה לילדים לאחר שאחד מהוריהם מקבל דרכון פורטוגלי. על פי חוק האיחוד האירופי, המחייב כמובן גם את פורטוגל, ילד שנולד לאחר שאחד מהוריו קיבל אזרחות ייחשב אוטומטית לאזרח פורטוגלי. שימו לב, החוק עוסק רק במצב הסופי שבו ההורים כבר קיבלו אזרחות. החוק אינו חל על ילדים שנולדו בתהליך ההתאזרחות, אלא רק אם ההורים כבר בעלי אזרחות ורשומים במרשם האוכלוסין הפורטוגלי.

ילדים שנולדו להורים שטרם קיבלו אזרחות פורטוגלית או שלא סיימו את תהליך רישום האזרחות – אינם זכאים לאזרחות. במקרה זה, הילד יצטרך להגיש בקשה לאזרחות ולא יקבל אזרחות אוטומטית כמו ילד שנולד לאחר שההורים קיבלו אזרחות פורטוגלית. על מנת להעניק לילדכם סיכוי גבוה יותר להצליח להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית, מומלץ מאוד לפנות לאנשי מקצוע הבקיאים בתחום זה של הוצאת אזרחויות זרות.

מי מסייע בתהליך הוצאת אזרחות פורטוגלית?

עורך דין מנוסה המתמחה בדרכונים פורטוגליים יוכל להעריך מראש את הסיכויים להגיש בקשה לאזרחות פורטוגזית עבור ילדכם. כמו כן, לדעת בדיוק אילו מסמכים לכלול עם הבקשה ולוודא שהבקשה מוגשת בצורה אחראית ומצפונית, מבלי להשמיט אף פרטים חשובים.

התהליך מתחיל עם מילוי הטופס של הפונה ומסירת כל המסמכים הנדרשים לצורך הבקשה. ברגע שזה נעשה, המבקש צריך לספק את טביעות האצבע שלו כדי לאסוף אותן על ידי הרשויות. עד לפני זמן מה, גם בקשות לאזרחות לקטינים שהוריהם היו בעלי אזרחות פורטוגלית נדרשו להוכחת זיקה לפורטוגל. הזיקה לפורטוגל נבחנה בהרבה פרמטרים שונים כמו: ידיעת השפה הפורטוגזית, מגורים בפורטוגל, חברות בארגוני כדורגל וכו'. כיום, בעקבות תיקון החוק, קטין יכול לקבל אזרחות פורטוגלית ללא הוכחת זיקה. זאת, בתנאי שאחד מהוריו יסיים בסופו של דבר את תהליך ההתאזרחות בעצמו וירכוש אזרחות פורטוגלית.

מה קובע חוק הלאום הפורטוגלי?

ילדים שנולדו להורים שטרם קיבלו אזרחות פורטוגלית או שלא סיימו את תהליך רישום האזרחות – אינם זכאים לאזרחותחוק הלאום הפורטוגזי קובע כי צאצאים של יהודים שגורשו מספרד במהלך האינקוויזיציה הספרדית יכולים לקבל אזרחות פורטוגלית. נראה כי הדרכון הפורטוגלי מציע לילדים הטבות רבות ואפשרויות מגוונות יותר מאשר למבוגרים. ברוב המקרים, מבוגר המחזיק בדרכון פורטוגלי ושסיים את לימודיו והתייצב בעבודה – יקבל בקלות את האזרחות הנחשקת. ובשאר לקטינים, כאשר עולמו של הקטין לפניו, והדרכון הפורטוגלי בהחלט יכול להוות קרש קפיצה לעתיד טוב יותר. אם כן, מהם היתרונות של דרכון פורטוגלי לילדים?

דרכון פורטוגלי שווה לאזרח אירופאי, בשורה התחתונה. כידוע, לאיחוד האירופי יש 27 מדינות, חלקן המדינות המפותחות והמובילות בעולם. ולאזרחי האיחוד האירופי שוויון זכויות מלא ביבשת אירופה מבחינת של תעסוקה, חינוך, חופש תנועה וכל שאר הזכויות הקיימות ביבשת. שכר לימוד חינם באירופה, בעוד שבמדינת ישראל תנאי כניסה למוסדות החינוך הקשים בעולם. באירופה, אזרחי האיחוד האירופי נהנים מתנאי כניסה נוחים יחסית למוסדות חינוך, כולם בחינם או בסבסוד גבוה מטעמה של המדינה באירופה בה הם מתגוררים. יתרון זה חשוב מאוד לילדים מכיוון שכמה ממוסדות החינוך הטובים בעולם פזורים ברחבי אירופה. והחזקת אזרחות פורטוגלית תעניק לילדים הזדמנות לגשת להשכלה גבוהה באיכות גבוהה בחינם או בעלות מינימלית.

חופש תעסוקה באירופה באמצעות אזרחות פורטוגלית

חוק הלאום הפורטוגזי קובע כי צאצאים של יהודים שגורשו מספרד במהלך האינקוויזיציה הספרדית יכולים לקבל אזרחות פורטוגליתבמקרה של חופש תעסוקה יש לזה משמעות כפולה. לילד עם עתיד לא ברור, הוא יכול להשתמש בדרכון הפורטוגלי שלו ככרטיס כניסה לתעשיות שונות ולתעסוקה ביבשת אירופה. בנוסף, כמו גם כניסה לחברות ומקומות עבודה ישראליים המחייבים את עובדיהם להחזיק באזרחות אירופאית. במקרה זה, דרכון פורטוגלי יוכל לפתוח עבור ילדכם דלתות רבות ודלתות נסתרות שכמעט ולא היו מתגלות לו אלמלא דרכון פורטוגלי.

וחופש התנועה לא פחות חשוב, בעוד שגם בהקשר זה ניתן למצוא יתרונות מהותיים. תנועה חופשית ביבשת אירופה ללא אשרת כניסה או חותמת, תנועה חופשית במדינות רבות בעולם ללא אשרת כניסה. מדינות רבות כמו ארצות הברית ואוסטרליה דורשות מישראלים להגיש בקשה לאשרת כניסה (ויזה). אבל עם דרכון אירופאי, ילדכם יכול להיכנס למדינות רבות ללא ויזה, כולל ארה"ב בחלק מהמקרים. יתרון זה יוכל להועיל לילדים, במיוחד במסגרת נסיעות עסקים עתידיות או טיולים. כמו כן, זה יועיל להם בחיסכון בזמן ובכסף הכרוכים בהנפקת ויזות ואשרות כניסה למדינות ברחבי העולם, לרבות ויזות מקוונות למדינות מסוימות הנדרשות על ידי אזרחי ישראל.

החזקת דרכון משמעותי וחשוב

ב"מצעד" הדרכונים החזקים בעולם, פורטוגל מדורגת במקום השישי ברשימה, הרבה לפני מדינות מפותחות אחרות. דרכון חזק נמדד לפי פרמטרים שונים כגון: תוחלת חיים ויכולת כניסה למדינות שונות ללא אשרת כניסה. אזרחות פורטוגלית בהחלט תכניס את ילדכם לתחום ה"חזקים" ותעניק לו הטבות ויתרונות שלא קיימים בשום מקום אחר.

דרכון פורטוגלי לילדים שונה מהותית מהדרך המקובלת כיום לאזרחות פורטוגלית. בעוד שאזרחים המבקשים אזרחות היום חייבים לפנות תחילה לקהילה היהודית של פורטוגל ולקבל את אישורם לאחר שהוכיחו קשר לגירוש ספרד, עם ילדים זה אחרת. הם מבקשים אזרחות פורטוגלית ולא חייבים לעשות זאת באמצעות חוק המגורשים מספרד. ילדים המבקשים אזרחות פורטוגלית מבקשים אזרחות פורטוגלית בהתאם לחוק האזרחות הכללי התקף בפורטוגל, ולאחר שאחד מהוריהם נרשם כאזרח פורטוגלי במרשם האוכלוסין הפורטוגלי.

מה חשוב לדעת על ילדים ואזרחות פורטוגלית?

אזרחות פורטוגלית בהחלט תכניס את ילדכם לתחום ה"חזקים" ותעניק לו הטבות ויתרונות שלא קיימים בשום מקום אחרילדים המבקשים אזרחות פורטוגלית לא צריכים לפנות לקהילה היהודית בפורטוגל לאישור כלל. גם אין צורך להציג אילן יוחסין ולהוכיח קשר כזה או אחר לגירוש יהודי ספרד. אי נקיטת פעולה זו כתנאי לקבלת אזרחות חוסכת לא רק כסף רב, אלא גם זמן יקר ובירוקרטיה נוספת. אם כן, ההבדל העיקרי בין המסלול המקובל כיום להענקת אזרחות פורטוגלית לבין המסלול להנפקת דרכונים פורטוגליים לילדים הוא – הבסיס החוקי שעליו מאושרת בקשת האזרחות.

השוני בבסיס המשפטי משפיע גם על הבירוקרטיות השונות בין שתי הבקשות שהוזכרו לעיל. תוך כמה זמן הילד שלך יכול לקבל אזרחות פורטוגלית? כולנו מכירים את זמני ההמתנה הארוכים למרשם האוכלוסין הפורטוגלי ואת הנטל הכבד על כתפי פקידי הממשלה. לפעמים לוקח שנים עד שמבקש מקבל אזרחות או עד שהוא מקבל את האזרחות הנכספת שלו. לאחר כל זאת, הוא הופך לאזרח פורטוגלי רגיל. ממשלת פורטוגל שמה לה למטרה לטפל בבקשות השייכות לקטינים במסלול מיוחד, תוך מתן עדיפות לבקשותיהם על פני מבוגרים. ילדים המבקשים אזרחות פורטוגלית על פי ממשלת פורטוגל, יקבלו עדיפות על פני בקשות של מבוגרים ולרוב תקבל תשובה תוך מספר חודשים.

ילדים מקבלים אזרחות פורטוגלית מהר יותר ממבוגרים

אין ספק שהדרך של ילדכם לקבל דרכון פורטוגלי נראית קלה ומהירה יותר מהמסלולים הקיימים. זה לא רק חוסך כסף, אלא חוסך הרבה זמן ובירוקרטיה שעלולים לסבך את תהליך הגשת הבקשה ולעכב אותו לזמן מה. אילו מסמכים יש לצרף בעת הגשת בקשה לאזרחות פורטוגלית לילד? לידיעתך, אין רשימה של מסמכים שחייבים להיכלל בבקשת האזרחות של ילדך, וכל מקרה ייבדק על בסיס כל מקרה לגופו על ידי עורך הדין המטפל בבקשה.

עם זאת, ככלל, כל הבקשות מכילות מסמכים דומים, אותם יש לצרף כנספח לבקשה. בכל מקרה, מומלץ להיוועץ בעורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת פעולה כלשהי. זכרו, יש להמציא גם תעודת לידה. כמו מבוגרים, ילדים המבקשים אזרחות חייבים לצרף חותמות רשמיות ונוטריון בעת ​​תרגום תעודת הלידה לפורטוגזית. שימו לב שתעודת הלידה צריכה להיות דו לשונית. בנוסף, יש לספק בד"כ צילום דרכון של ילדכם – צילום דרכון פירושו צילום של כל דפי הדרכון, כאשר העותקים מאומתים על ידי נוטריון. הם צריכים להיות מוטבעים ומתורגמים לפורטוגזית.

תעודת לידה פורטוגזית להורים פורטוגזיים

תעודת לידה זו משמשת למסמך האזרחות שהורים מקבלים כשהם רשומים במרשם האוכלוסין הפורטוגזי. כמו כן, בדרך כלל צריך לצרף תעודת יושר. במקרים מסוימים יש לצרף את תעודת היושר של ילדכם. יש להתייעץ עם עורך דין במקרה זה. כמובן שרשימת מסמכים זו אינה רשימה סגורה ויש להיוועץ בעורך דין טרם הגשת הבקשה. רשימה זו מלווה בטופס בפורטוגזית סבירה המסביר מה הוביל את ילדכם להגיש את הבקשה.

בדומה לנוהל הדרכונים הפורטוגזי המקובל, במקרה זה יש לשלם מיסים ואגרות לממשלת פורטוגל ולעדכן את התעריפים שלהם לפני הגשת הבקשה. הורים רבים שואלים את עצמם "מה לי ולאזרחות פורטוגלית". "אני לא צריך את האזרחות הזו בכלל, זה אפילו לא בהכרח ייתן לי משהו או לילדים שלי." גם אם אתה צודק, שימו לב! בקרוב ישתנה החוק למגורשי ספרד, ולא ברור אם הוא ימשיך לפעול במתכונתו הנוכחית. הפרת החוק או החמרה לא רק שלא תביא לך אזרחות פורטוגלית, היא תמנע מהילדים שלך לקבל אזרחות.

עד כמה כדאי להוציא אזרחות פורטוגלית?

. אילו מסמכים יש לצרף בעת הגשת בקשה לאזרחות פורטוגלית?גם אם אזרחות פורטוגלית אולי נראית לכם מיותרת, היא יכולה להיות כרטיס כניסה אמיתי לעולם רחב יותר עבור ילדיכם ולשנות את עתידם מתחילתו ועד סופו. עכשיו זה הזמן להתחיל בתהליך של קבלת אזרחות פורטוגלית כדי להבטיח שגם ילדיכם יוכלו לקבל אזרחות בבוא העת, ללא קשר לשינויים בחוקים החלים על מגורשי ספרד.

נסכם בכמה משפטים את הליך הוצאת דרכונים פורטוגליים לילדים. כבר היום ברור שגם ילדים יכולים לקבל אזרחות פורטוגלית בקלות. בניגוד לעבר, הדרישה להוכחת זיקה לפורטוגל כתנאי סף לקבלת אזרחות אינה רלוונטית. כיום ניתן לקבל אזרחות פורטוגלית גם ללא הוכחת זיקה כזו. מתן אזרחות לילד מחייב תחילה שאחד מהוריו יהיה בעצמו אזרח פורטוגלי. רק לאחר שאחד מהוריו של הקטין נרשם כאזרח פורטוגלי, הקטין יכול להתחיל בהליך בעצמו.

על פי חוק המגורשים הספרדי, ילדים מעל גיל 18 כבר יכולים להתחיל בתהליך של קבלת אזרחות פורטוגלית, ללא קשר להוריהם. ילדים מעל גיל 18 הם מבוגרים לכל דבר ועניין, ויכולים לעמוד על הרגליים ולפתח עתיד באירופה, אז למה לוותר על זה? עם או בלי הורה, הילדים יכולים להתחיל את התהליך מיד. זכרו כי זהו הרגע הנכון והמתאים להתחיל את תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית עבור ילדכם וללא שום מאמץ מצדכם.

המלצה מאיתנו, קבלו סיוע של עורך דין להוצאת אזרחות פורטוגלית.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!