אזרחות ספרדית

*הוצאת אזרחות צ'כית סלובקית בלבד

תוכן עניינים

בשנים האחרונות קשה להימנע מאינספור הפרסומים של גופים מקצועיים המציעים לציבור הרחב בישראל את האפשרות לקבל אזרחות זרה, ובעיקר אזרחות ספרדית ואזרחות פורטוגלית. אם הפרסומים האלה תפסו אתכם ויש לכם סיבה טובה להאמין שאתם יכולים לקבל אזרחות ספרדית וגם רוצים בה, בשורות הבאות תוכלו למצוא את הפירוט המלא של תהליך הגשת בקשה לקבלת אזרחות ספרדית, הסיבות לכך שדווקא אזרחות זו זמינה לישראלים יותר מאשר במדינות אחרות, ההטבות השונות שיכולה אזרחות כזאת לפתוח בפניכם והאופן הנכון ביותר להזניק תהליך של הגשת בקשה לקבלת אזרחות ספרדית.

אז למה בכלל אתם צריכים אזרחות זרה?

ובכן, אם אין לכם סיבות מיוחדות, אולי משפחתיות ואולי עסקיות, קשה להגדיר אזרחות זרה כצורך של ממש. יחד עם זאת, אזרחות כזאת זה בהחלט משהו שטוב שישנו ויכול לשרת אותנו באינספור דרכים, להעניק לנו חופש תנועה, חופש כניסה למדינות זרות שאיתן אין לישראל קשרים דיפלומטיים ועוד. במילים פשוטות, אזרחות זרה מעניקה לכם זהות בינלאומית נוספת בה תוכלו לעשות שימוש בהתאם לצורך, בין שמדובר בכניסה למדינות אסורות על ישראלים ובין שמדובר על כניסה, לימודים, עבודה ואפילו השתקעות במדינה שהעניקה לכם את האזרחות. במקרה של אזרחות ספרדית, יתרונות אלה אפילו מקבלים משנה תוקף לאור העובדה שספרד שייכת לאיחוד האירופי ועל כך נרחיב בהמשך.

איך הפכה אזרחות ספרדית לאזרחות מבוקשת ופופולארית בישראל?

כאשר אנו בוחנים את האפשרויות העומדות בפנינו לקבלת אזרחות זרה, יש את מה שאנחנו רוצים מחד ואת מה שאנחנו יכולים מאידך. כך למשל, רבים מהישראלים היו מאוד רוצים אזרחות אמריקנית, אלא שאזרחות זו אינה כל כך קלה להשגה ולישראלי הממוצע פשוט אין סיבות טובות שעל בסיסן יוכל לבקש את האזרחות האמריקנית הנחשקת. לעומת זאת, אזרחות ספרדית היא גם אזרחות שלישראלים רבים יש סיבה טובה לבקש וגם לקבל וגם אזרחות נחשקת שפותחת בפניכם פתח לאיחוד האירופי כולו.

ככלל, לכל מדינה יש מדיניות הגירה ולרוב מדובר במדיניות נוקשה מאוד, שמגדירה קריטריונים מאוד ברורים שבכפוף להם ניתן לקבל אזרחות. פליטים ממדינות מוכות גורל, קרבה משפחתית, ערך כלכלי שמביא איתו מבקש האזרחות למדינה, קשר היסטורי – כל אלה הן דוגמאות לסיבות שעל הרקע שלהן בוחנות מדינות שונות את האפשרות למתן אזרחות למבקשים זרים. כך למשל, ישראל מאפשרת לכל יהודי לעלות ארצה ולהפוך לאזרח מכוח חוק השבות. גם רבים משחקני הכדורסל והכדורגל שמשתקעים בישראל מקבלים אזרחות. לעומת זאת, עובדים זרים לא יקבלו את אותה אזרחות בכל כך קלות מכיוון שאינם עומדים בקריטריונים הנדרשים.

המקרה של ישראלים המבקשים אזרחות ספרדית הוא מקרה מיוחד שכמעט ולא קיים עוד בעולם המערבי, המקרה של זכות היסטורית. בשנת 1492 התרחש גירוש ספרד, במסגרתו נכפה על היהודים להתנצר וכל מי שסירב להתנצר גורש מספרד. באירוע זה סולקו המוני יהודים מהממלכה הספרדית ובכך נלקחה מהם ומכל צאצאיהם העתידיים הזכות לאזרחות ספרדית שכבר הייתה בידיהם. בין שאתם מודעים לכך ובין שלא, ייתכן שאתם צאצאים של אותם מגורשי ספרד, משתייכים לשושלת שלהם ובהתאם לכך אוחזים בזכות האבודה של אזרחות ספרדית. זהו למעשה הרקע שעל בסיסו התגבר מאוד בשנים האחרונות, קצב הבקשות של ישראלים ממוצא ספרדי לקבלת אזרחות ספרדית, ויש לומר גם פורטוגלית על אותו הרקע.

איך תדעו אם אתם זכאים לקבל אזרחות ספרדית?

תחילה חשוב להדגיש שגם אם אתם לא ממוצא ספרדי או צפון אפריקאי, אין זה אומר שאתם לא שייכים לצאצאיהם של מגורשי ספרד. הסיכויים לכך אמנם פוחתים במידה מסוימת, אבל ישנם לא מעט יוצאי עדות אשכנז שמגלים כי שורשיהם מונחים דווקא באזור ספרד וצפון אפריקה כמו גם יוצאי עדות צפון אפריקה שמגלים בדיוק את ההיפך. ישנם בתים בהם עדיין נהוגה תרבות הלדינו ובני הבית אפילו עדיין מדברים את השפה, מה שיכול להעיד מאוד על נוכחות של שורשים בקרב מגורשי ספרד, אם כי לא בהכרח. על כן, בכל מקרה כדאי לבצע את הבדיקה ראשונית, אותה תוכלו לבצע בסיוע גורם מקצועי. במסגרת זו תוכלו לשבת עם גנאולוג שיבנה עבורכם את אילן היוחסין שלכם מספר דורות אחורה, וזאת באמצעות מסמכים שתציגו עליכם, על הוריכם ועל הורי הוריכם, רחוק ככל שתוכלו וכן על בסיס מידע ששמור במאגרי מידע וארכיונים שונים. בדיקה זו תוכל לאתר שורשים שלכם בקרב הדור של מגורשי ספרד, אם קשרים כאלה קיימים, או לחילופין לשלול קשר כזה או לפחות לשלול את האפשרות להוכיח אותו.

איך נקבעת הזכאות שלכם לקבלת אזרחות ספרדית?

היכולת של ישראלים לפנות למדינות כמו ספרד ופורטוגל בבקשה לקבלת אזרחות מקומית על בסיס היותכם הצאצאים של מגורשי ספרד, היא יכולת שנובעת משינויים שנעשה לאחרונה בחוקי האזרחות בשתי המדינות הללו. בפורטוגל, תהליך קבלת האזרחות כולל פנייה לקהילה היהודית שבוחנת את השורשים שלכם וקובעת האם אתם זכאים להיקרא צאצאים של מגורשי ספרד. במידה ונמצאתם זכאים, נמשך התהליך מול ממשלת פורטוגל ואת כולו ניתן להשלים מרחוק מבלי להגיע כלל לפורטוגל. במקרה של אזרחות ספרדית התהליך הוא שונה ונוקשה יותר וזוהי גם הסיבה, אם שאלתם את עצמכם, שבגינה רבים בוחרים דווקא באזרחות הפורטוגלית שגם היא פותחת פתח בפני האיחוד האירופי.

לאחר שביצעתם את כל עבודת החקר הנדרשת בכדי לבסס את ההוכחה לכך שאתם צאצאי מגורשי ספרד, יהיה עליכם להתחיל את תהליך אישור האזרחות הספרדית שלכם ובו יהיה עליכם להשקיע לא מעט מאמץ וזמן, עוד לפני שאתם בכלל יודעים האם תקבלו לבסוף את האזרחות המיוחלת. על פי החוק הספרדי, כל אדם המבקש לקבל אזרחות ספרדית חייב לעבור בהצלחה שני מבחנים שונים מטעם ממשלת ספרד. המבחן הראשון הוא מבחן השפה ובו נבחנת שליטתכם בשפה הספרדית והמבחן השני הוא מבחן האזרחות בו נבחן הידע שלכם בחוקת ספרד ובתרבות ספרד. המשמעות היא שאם אין לכם מושג בשני אלה, יהיה עליכם ללמוד את השפה הספרדית לעומק וללמוד את חוקת ספרד ואת תרבותה, הרבה מעבר למה שכל ספרדי ממוצע יודע בעצמו. ללא הידע הזה פשוט לא תוכלו לעבור את שני המבחנים הללו ולא תוכלו לקבל אזרחות ספרדית.

אם הידע הזה כבר קיים אצלכם או שאתם מוכנים לבצע את ההשקעה הנדרשת לשם רכישתו, יהיה עליכם כעת לטוס לספרד ולהגיע לראיון אישי עם נוטריון ספרדי מטעם ממשלת ספרד. הנוטריון יראיין אתכם ארוכות, יבדוק את המניעים שלכם, יבדוק את הרקע שלכם, את המסמכים שלכם ואת כל התשתית הראייתית שהכנתם להוכחת השתייכותם לשושלת מגורשי ספרד ובהתאם לכך יקבע האם אתם זכאים לקבלת אזרחות ספרדית אם לאו. שימו לב שבמקרה של אזרחות ספרדית, יכולת ההכרעה בנושא נתונה לנוטריון עצמו והתהליך לא כולל פנייה בירוקרטית לממשלה. כמו כן, שימו לב שהנוטריון פשוט מכריע האם אתם זכאים לקבל אזרחות ספרדית אם לאו. אם הכריע שאתם זכאים, אתם הופכים למעשה לאזרחים ספרדיים בפועל, אך עדיין יהיה עליכם לעבור את התהליך של הנפקת תעודת זהות, או במקרה הקלאסי, דרכון.

אז מה כדאי? אזרחות ספרדית או פורטוגלית?

ככלל, התהליך של בקשת אזרחות זרה יכול להתבסס על אינטרסים חומריים או על אינטרסים אישיים. במרבית המקרים, הפנייה של ישראלים לקבלת אזרחות זרה נובעת מאינטרסים חומריים שונים כמו הטבות כלכליות, חופש תנועה באיחוד האירופי, אפשרויות חדשות שנפתחות במסגרת האיחוד האירופי וכן הלאה. במקרים אלה, אין באמת חשיבות לשאלה האם אתם מחזיקים בידיכם אזרחות ספרדית או פורטוגלית, ואם אתם לא עומדים בקריטריונים של שפה והכרת התרבות הספרדית כפי שפירטנו קודם לכן, ייתכן שנכון לכם יותר לפנות לערוץ של אזרחות פורטוגלית. יחד עם זאת, במקרים אחרים, המדובר בעניין אישי לחלוטין, המבוסס על עקרונות אישיים ובמקרה זה, השאלה באיזו אזרחות לבחור פשוט לא קיימת. המדובר בדרך כלל בישראלים דוברי ספרדית או לדינו, שגדלו בחיק התרבות הספרדית בביתם ורואים חשיבות רבה בקבלת אזרחות ספרדית. עבור אנשים אלה האופציה של אזרחות ספרדית היא אופציה ברורה ומובהקת ולרוב גם אינה דורשת מהם כל מאמץ נוסף, שכן במהותם הם מכירים היטב את ספרד, אורחותיה ושפתה.

כמה עולה להוציא אזרחות ספרדית?

ככלל, את העלויות הכרוכות בהוצאת אזרחות ספרדית יש לחלק לשני סוגים: פעם אחת העלויות שחלות עליכם במסגרת התהליך של הוכחת השתייכותכם לשושלת של מגורשי ספרד ועלויות שתצטרכו לשאת בהם בכדי ללמוד את מה שאתם צריכים ללמוד ואף לטוס לספרד ולשהות שם לצורך קיום הראיון האישי ופעם שניה אגרות שיהיה עליכם לשלם במסגרת התהליך שהגדירה ממשלת ספרד לצורך קבלת אזרחות ספרדית. נושא האגרות הוא נושא שולי למדי ומסתכם בכמה מאות אירו ולאחר מכן כמה עשרות אירו לצורך הוצאת הדרכון או תעודת הזהות. העלויות המרכזיות בהן תצטרכו לשאת הן העלויות של גיבוש כל החומרים, המסמכים והטפסים הדרושים, בדיקת שושלת יוחסין, הזמן שתצטרכו להשקיע בתהליך (כמובן בהתאם לנקודת הפתיחה שלכם ביחס לשפה והתרבות הספרדית), הטיסה לספרד ועלויות השהות שם וכן הלאה. עלויות אלה יכולות להגיע לכדי אלפים רבים של אירו ולכך עליכם להכין את עצמכם לפני שאתם נכנסים לתהליך.

האם נכון להוציא אזרחות ספרדית באופן עצמאי?

ובכן, בשונה מהמקרה של אזרחות פורטוגלית, התהליך של הגשת בקשה לקבלת אזרחות ספרדית הוא תהליך אישי יותר שמבוסס רובו ככולו על מבקש הבקשה עצמו. במסגרת התהליך הזה יהיה עליכם לעבור את המבחנים הנדרשים בעצמכם ולהגיע בעצמכם לספרד לצורך קיום ראיון אישי עם הנוטריון הספרדי. יחד עם זאת, ואת זה נוטים רבים לשכוח, לפני כל זה יהיה עליכם לעבור את התהליך המפרך של הוכחת זכאותכם על הרקע של השתייכות לשושלת מגורשי ספרד. בשלב הזה תזדקקו לסיוע מקצועי של גנאולוג, עורכי דין ישראלים, גישה למאגרי מידע וארכיונים וכן הלאה. מכל אלה אפשר לגזור את המודל הבא: את השלבים הראשונים של התהליך, אתם רוצים לעבור בסיוע גורם מקצועי, המתמחה בכל הנושא של הוצאת אזרחות זרה, הוצאת ויזות שהות, תיירות ועבודה וכן הלאה, גורם שינהל עבורכם את התהליך, יחבר אתכם עם אנשי המקצוע הנדרשים וינחה אתכם לגבי התהליך כולו.

את השלב השני של התהליך, שהוא בהחלט שלב שהוא יותר אישי, אתם יכולים לנהל לגמרי לבד ובו גם אין ערך משמעותי לחברה שמלווה אתכם, למעט אולי היכולת שלה להתקשר עם הגורמים בספרד, לבצע את כל התיאומים הנדרשים, לסייע לכם בתרגום מסמכים והגשתם ואפילו לתאם את כל הנושא של הנסיעה והשהות בספרד. אם אתם יודעים לעשות את כל זה לבד ואתם חושבים שאתם שולטים בתהליך ויודעים בדיוק מה עליכם לעשות, תוכלו בהחלט לעשות את זה בעצמכם. אבל ככלל, אל הדרך כדאי לצאת בליווי חברה מקצועית שלפחות תעניק לכם את ההנחיות וההדרכה הנדרשת בכדי להמשיך הלאה.

אז יש לכם כעת אזרחות פורטוגלית – מה תוכלו לעשות איתה?

לאחר שאושרה לכם האזרחות הספרדית המיוחלת על ידי הנוטריון שראיין אתכם, תירשמו אוטומטית כאזרחים ספרדיים ותקבלו מספר זהות אישי. כעת יהיה עליכם להנפיק את התעודות שאתם מעוניינים בהן, קרי תעודת זהות ו/או דרכון כשמן הסתם דרכון הוא התעודה היותר חשובה לכם כאזרחים ישראלים בעלי אזרחות ספרדית. כאמור, הנפקת כל אחת מהתעודות הללו יכולה לעלות כמה עשרות בודדות של אירו ותוכלו להשלים את המשימה במהירות ובקלות על פי התהליכים המקובלים בספרד.

כעת, אתם אזרחים ספרדיים, בעלי אזרחות ספרדית ובעלי תעודות המעידות על כך. עם האזרחות הזאת תוכלו ליהנות משורה של זכויות בספרד ובאיחוד האירופי, לרבות הזכות לעבוד ולהשתקע בספרד, חופש תנועה מלא בתוך האיחוד האירופי עם אפשרות ללמוד בכל מדינות אירופה וליהנות מכל הזכויות הנתונות לאזרחי האיחוד האירופי בכל רחבי האיחוד. זהו למעשה אחד הערכים הפרקטיים החשובים ביותר של קבלת אזרחות ספרדית, שכן אזרחות זאת פותחת בפניכם לא רק את שעריה של ספרד אלא את שעריו של האיחוד האירופי כולו. מהסיבה הזאת בדיוק, רבים בוחרים דווקא בערוץ של אזרחות פורטוגלית שנחשב לערוץ קל יותר ומעניק זכויות דומות ואפילו זהות.

אז מה עושים עכשיו?

ובכן, תחילה, ואת זה רבים נוטים לשכוח, יהיה עליכם להוכיח כי אתם משתייכים לשושלת של מגורשי ספרד. כל המדריך שאותו פירטנו לעיל נשען כמובן על ההנחה שאתם אכן משתייכים לשושלת כזאת והשתייכות זאת היא שמעניקה לכם את כרטיס הכניסה "למשחק" של הוצאת אזרחות ספרדית. ללא השתייכות כזאת אין לכם למעשה בסיס לבקש אזרחות ספרדית, אלא אם ישנו קריטריון אחר שאתם עומדים בו כמו קרבה משפחתית, שדרכה תוכלו גם להיכנס לתהליך של קבלת אזרחות ספרדית. על כן, הדבר הראשון שאתם רוצים לעשות הוא להתקשר עם חברה מקצועית שמתמחה בהגשת בקשות לקבלת אזרחות ספרדית ולקבל ממנה הנחיות לגבי כל ההכנות שעליכם לבצע לצורך היציאה לדרך.

במסגרת זו יהיה עליכם להשיג תעודות לידה שלכם

של הוריכם ושל הורי הוריכם, לבחון אפשרות של בניית אילן יוחסין על ידי איש מקצוע ולבצע עבודה מדוקדקת של איתור מסמכים, לרוב דתיים, שיכולים לקשור אתכם אל מגורשי ספרד. שימו לב שמסמכים אלה לא צריכים להגיע עד 1492, אז התקיים גירוש ספרד, אבל הם בהחלט צריכים להגיע מספיק אחורה בכדי שניתן יהיה לבסס קשר בין המגורשים ובינכם. את איכות הקשר הזה והאותנטיות שלו יבחן כמובן הנוטריון הספרדי שיראיין אתכם, אבל גם בחינה זו מבוצעת על פי קריטריונים מקצועיים אותם תוכלו לבדוק פה בארץ עוד בשלבים הראשונים של התהליך, וגם בזה יכולה מאוד לסייע לכם חברה מקצועית העוסקת בתחום.

כמו כן, אם אתם בוחרים בערוץ של אזרחות ספרדית ואין לכם את הידע הנדרש מבחינת שפה ותרבות, כדאי כבר עכשיו לבחון דרכים לרכישת הידע הנדרש. מתוך כלל הפעולות שיהיה עליכם לבצע, לימוד השפה והתרבות הספרדית הוא אולי השלב המאמץ והארוך ביותר, ולכן כדאי להתחיל בו כבר כשיוצאים לדרך ולעשות זאת ממקום של ידע לגבי הרמה הלשונית לה תזדקקו, היקף הידע ואולי אפילו נושאי הלימוד הרלוונטיים לכם במסגרת הספציפית של הגשת בקשה לקבלת אזרחות ספרדית. בכל אלה כאמור, תוכל לסייע לכם חברה מקצועית המתמחה בתחום.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!