דרכון סלובקי

*הוצאת אזרחות צ'כית סלובקית בלבד

תוכן עניינים

סלובקיה היא מדינה עצמאית שהייתה בעבר חלק מהמדינה הצ'כוסלובקית והתפצלה לצ'כיה ולסלובקיה. בין שלאור הסיבה הזאת ובין שלאור סיבות אחרות, התהליך של בקשת דרכון סלובקי נחשב לתהליך מורכב שיכול להימשך שנים ארוכות, שכן הזכאות לקבלת אזרחות סלובקית נקבעת על פי מערך של חוקים אזרחיים סלובקיים ואין חוק אחד עליון שמסדיר את הדברים בצורה מסודרת וחד משמעית. ככלל, הזכאות לאזרחות סלובקית היא זכאות הנובעת מקשר דם ישיר, זאת אומרת אדם שנולד לאזרח סלובקי הוא אזרח סלובקי.

חוקי אזרחות נוקשים בסלובקיה

הסלובקים, מהסיבות שלהם, מקשים מאוד על בעלי אזרחות זרה לקבלת אזרחות סלובקית ובאמצעות גם להוציא דרכון סלובקי, אם אינם עומדים בקריטריונים מאוד נוקשים לקבלת אזרחות זאת. על פי מערך החוקים האזרחיים הסלובקים העוסקים בנושא האזרחות הסלובקית, אדם זכאי לאזרחות סלובקית אם נולד לאזרח סלובקי בזמן שהיה אזרח סלובקי. המשמעות היא שאם מסיבות שונות נגדעה השושלת הסלובקית, הרי שקיים קושי ממשי לבוא ולבקש אזרחות סלובקית מספר דורות לאחר שהזכאות כבר נגדעה. זוהי כמובן בשורה רעה ליהודים המגיעים משושלות צ'כוסלובקיות שנגדעו במאה העשרים בגין מלחמת העולם השנייה והמאורעות שסבבו אותה, שכן החוק הסלובקי לא מאפשר "להחיות" זכאות ישנה. זאת אומרת שאם נולדתם להורים שהיו אזרחים סלובקים בזמן לידתכם, הרי שאתם זכאים לקבלת דרכון סלובקי אבל אם אתם כבר דור שני ונולדתם לצאצא סלובקי שלא הייתה לו אזרחות בזמן לידתכם, לא תוכלו לבקש אזרחות סלובקית, לפחות על פי החוק הנוכחי בסלובקיה.

הוכחת זכאות לקבלת דרכון סלובקיהאם אתם זכאים בכלל לקבלת אזרחות סלובקית?  חוקי האזרחות הסלובקיים הם מאוד מורכבים אבל גם מאוד ברורים מבחינת הנוקשות שלהם. על פי החוק הסלובקי

אחרי שאמרנו את כל זה, ישנם לא מעט מקרים של אזרחים ישראליים שאכן נולדו להורה שהיה אזרח סלובקי בזמן לידתם, אך לאחר שעלו לישראל ולאחר מותו של ההורה, נגדעה למעשה שרשרת הורשת האזרחות מהורה לילד. אם זהו המקרה שלכם, יהיה עליכם להוכיח את אזרחותו של ההורה שלכם שבשמה אתם מבקשים אזרחות לעצמכם. לשם כך יהיה עליכם למצוא ולאתר מסמכים רלוונטיים כמו תעודות לידה, תעודות פטירה וכל מסמך אחר שיכול להעיד על אזרחותו של ההורה שלכם ועל כך שאתם אכן צאצאים שלו. לצורך הגשת הבקשה לקבלת דרכון סלובקי, יהיה עליכם לגבש תשתית ראייתית ברמה המשפטית על מנת להוכיח את זכאותכם, וכפי שאמרנו קודם לכן, התהליך בדיון בבקשה שלכם יכול להימשך שנים, בין שלאור המורכבות החוקית בסלובקיה ובין שלאור הנטייה הראשונית של המדינה לנהוג בזהירות רבה בהענקת אזרחות לבעלי אזרחות זרה.

במסגרת הבקשה עליכם לבקש למעשה לא זכאות לקבלת דרכון סלובקי, אלא זכאות לאזרחות סלובקית. לאחר שזו תוענק לכם, אם תוענק לכם, יוקצה לכם מספר זהות שבאמצעותו תוכלו להנפיק תעודת זהות סלובקית, דרכון סלובקי וכל מסמך אזרחי סלובקי אחר כמו כל אזרח סלובקי אחר. אל תוך התהליך הזה, דרך אגב, מומלץ להיכנס בליווי גורם מקצועי בלבד.

אזרחות סלובקית 

האם יש לכם הורה שהיה בעל אזרחות סלובקית בזמן שנולדתם? אם כן, יש לכם סיכוי טוב לקבל אזרחות סלובקית אם רק תגישו את הבקשה המתאימה ואם רק תהיו מוכנים להמתין מספר שנים עד שבקשתכם תאושר. מערכת החוקים הסלובקית בכל הקשור לנושאים אזרחיים ובראשם מתן אזרחות סלובקית לאזרחים זרים, היא מערכת מורכבת מאוד שרק הולכת והופכת למורכבת יותר עם השנים ובשל כך מתארכות בקשות לקבלת אזרחות סלובקית לעיתים במשך שנים ארוכות.

האם אתם זכאים בכלל לקבלת אזרחות סלובקית?

חוקי האזרחות הסלובקיים הם מאוד מורכבים אבל גם מאוד ברורים מבחינת הנוקשות שלהם. על פי החוק הסלובקי, זכאי אדם לקבל אזרחות סלובקית אם נולד לאזרח סלובקי בזמן שזה היה אזרח סלובקי. זאת אומרת שלא מספיק להיוולד לאדם שהיה אזרח סלובקי מתישהו בעבר, אלא שאזרחות זאת צריכה להיות בתוקף בזמן הלידה. זה אומר למעשה שני דברים: אם יש לכם כבר ילדים ואתם אכן זכאים לקבל אזרחות סלובקית, זה אומר שהילדים שלכם לא יוכלו לקבל את האזרחות הזאת כמוכם, שכן הם נולדו לפני שהייתם אזרחים ולא בזמן שהייתם אזרחים. דברים אלה נכונים גם לגבי הסיטואציה בינכם ובין הוריכם. זה גם אומר שאם הבקשה שלכם לקבלת אזרחות סלובקית נשענת על קשר דם שיש לכם עם סבכם ובטח ובטח עם דורות רחוקים יותר, המשמעות היא שלא תוכלו לקבל את האזרחות המיוחלת, שכן לא מדובר בקשר דם ישיר בין הורה וילד.

למה בכלל לבקש אזרחות סלובקית

אנשים מבקשים אזרחות זרה ממניעים שונים ועל רקע שונה. ישנם העושים זאת משיקולים תועלתניים בלבד, ובמקרה של אזרחות סלובקית ישנן לא מעט תועלות לקבלת האזרחות. לאחר שתקבלו את האזרחות המיוחלת, תוכלו להנפיק לעצמכם דרכון סלובקי כפי שיש לכל אזרח סלובקי אחר. מאחר וסלובקיה היא חלק מהאיחוד האירופי, תוכלו ליהנות למעשה מחופש תנועה מלא בכל רחבי האיחוד האירופי ואף תוכלו לעבוד וללמוד בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי. יחד עם זאת, אנשים רבים אחרים בוחרים להוציא אזרחות זרה ובמקרה הזה, אזרחות סלובקית, מסיבות לגמרי אישיות וערכיות. רבים איבדו את זכאותם לאזרחות בגלל פגיעות שונות ביהודים במהלך המאה העשרים, שהשיא שלהן היא כמובן השואה. עבור אותם אנשים, קבלת אזרחות סלובקית מחדש היא מעין ניצחון על כל אלה שקמו להשמידם, אם כי גם במקרים אלה קשה להתעלם מהמחשבה התועלתנית שהיא כמובן לגיטימית לגמרי.

בכל מקרה, את התהליך של הוצאת אזרחות סלובקית, דווקא בגלל שמדובר בתהליך כל כך מורכב ומוקפד, כדאי לבצע בליווי של גורם מקצועי בדמותו של עורך דין נוטריון המתמחה בתחום של הגשת בקשות להוצאת אזרחות זרה או באמצעות חברות מקצועיות המתמחות בתחום זה ואולי אפילו מתמחות באזרחות של מדינות מזרח אירופה ובהן גם אזרחות סלובקית.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!