בתי משפט השונים וסמכויותיהם

*הוצאת אזרחות צ'כית סלובקית בלבד

תוכן עניינים

אחת מזכויות היסוד של האדם היא הנגישות לערכאות. לכל אחד ואחת מאתנו, זכות להגיש תביעה, בכל עניין, כאשר התביעה תוגש, אל בית המשפט המוסמך. בד"כ מומלץ לפנות לבתי המשפט, בסיוע משפטי של עורכי דין.

הסמכות של כל בית משפט, נקבעת על פי חוק, כך שניתן בקלות, מעיון בחוק הרלוונטי, להבין, האם תביעה כלשהי, מצויה בסמכותו, או אם לאו.

חלק מבתי המשפט דנים בנושאים מסוימים מאוד והם נקראים, בתי משפט מומחים.

דוגמא לבית משפט כזה, הוא בית משפט לענייני משפחה וכן, בית משפט לתעבורה. בית משפט לתביעות קטנות, אינו בית משפט מומחה, אך דן הוא בתביעות כספיות בלבד. בית משפט שלום תל אביב, ידון הן בנושאים אזרחיים והן בנושאים פליליים, כפי שמוסמך הוא לעשות על פי חוק בתי המשפט.

 

בית משפט לענייני משפחה

סמכויותיו של בית משפט לענייני משפחה, מעוגנות בחוק בית משפט לענייני משפחה. על פי חוק זה, כל תביעה אזרחית בין אדם לבן משפחתו (לרבות עזבון) שעילתה, סכסוך משפחתי, תידון בבית משפט לענייני משפחה.

שוויה של התביעה איננו רלוונטי והפרמטר הקובע לעניין הוא זהות הצדדים ועילת התביעה. כל עוד הצדדים קרובי משפחה ועילת התביעה היא סכסוך שפרץ בתוך המשפחה, הסמכות נתונה אל בית משפט לענייני משפחה.

סמכותו של בית משפט לענייני משפחה, מקבילה לזו של בתי הדין הרבניים, בענייני נישואין וגירושין. מצב זה יוצר מרוץ סמכויות בין שתי הערכאות, על פיו, המגיש ראשון את תביעתו, קובע למעשה את סמכותה של הערכאה, אליה הגיש את התביעה.

בין השאר, דן בית משפט לענייני משפחה בתביעות מזונות, משמורת ילדים, חלוקת רכוש, אבהות, ענייני ירושה וצוואות ועוד.

 

בית משפט לתעבורה

עבירות תעבורה הן עבירות פליליות ובהתאם לכך, מתנהל בית משפט לתעבורה, כמו בית משפט שלום תל אביב ביושבו כבית משפט פלילי.

עבירות תעבורה יכולות להיות קלות מאוד ואלו – עונשן קנס בלבד. במקרה שכזה, לא מגיעים אל בית משפט לתעבורה, אלא אם מקבל הקנס, אינו רוצה לשלמו, אלא לעמוד לדין. במקרים אחרים של עבירות תעבורה חמורות, יעמוד המבצע לדין פלילי בפני שופט בית משפט לתעבורה, אשר יקבע את עונשו, אם יורשע.

בבואו של שופט תעבורה, לקבוע את העונש, עומדים בפניו מספר שיקולים:

  • חומרת העבירה: בית משפט לתעבורה יגזור עונש, בהתאם לחומרת העבירה עצמה ולנסיבות בהן בוצעה.
  • עבר קודם: ככל שלנאשם עבר קודם, כך יחמיר עמו בית משפט לתעבורה, מתוך מסקנה בלתי נמנעת, כי העונשים הקודמים לא הרתיעו את הנאשם, כך שביצע עבירה נוספת.
  • האינטרס הציבורי: הענישה הפלילית צריכה לשרת את האינטרס הציבורי, כך שתרתיע מפני ביצוע עבירות ותשמור על בטחון הציבור. בית משפט לתעבורה לוקח גם את הפרמטר הזה בחשבון, בפסיקותיו.

בית משפט השלום תל אביב

חלק ניכר מן התיקים המשפטיים, אזרחיים ופליליים, מתנהלים בבתי משפט השלום. בית משפט השלום תל אביב, הוא מהעמוסים שבהם. סמכויותיהם של בתי משפט השלום, בניגוד לבתי המשפט המחוזיים, מוגדרות אחת לאחת, בחוק בתי המשפט.

לעומת זאת, סמכות בית המשפט המחוזי, היא סמכות שיורית. שופט בית משפט השלום תל אביב, נתן את פסק דינו – רשאים הצדדים להגיש ערעור על פסק הדין לבית המשפט המחוזי תל אביב. האם ניתן לערער גם על פסק דינו של בית המשפט המחוזי? כן, במידה וניתנה רשות לערער.

בית משפט שלום תל אביב דן בתיקים אזרחיים אשר שווים הכספי הנו עד 2.5 מיליון שקלים. כמו כן, תביעות אשר הוגשו אל בית משפט לתביעות קטנות בתל אביב, אך אינן מתאימות לידון בו, מועברות אל בית משפט שלום תל אביב.

בכל הנוגע לעבירות פליליות, ידון בית משפט שלום תל אביב, בעבירות קנס או בעבירות אשר העונש המקסימאלי בגינן הוא שבע שנות מאסר. חלק מן התביעות בענייני מקרקעין, גם הן בסמכותו של בית משפט שלום תל אביב.

 

בית משפט לתביעות קטנות

המבקש להגיש תביעה אל בית משפט לתביעות קטנות, צריך להכיר היטב את התנאים להגשת תביעות במסגרת בית משפט זה.

ראשית, על התביעה להיות כספית בלבד ועד לסכום של 31,900 ₪ בלבד. שנית, התביעה היא פשוטה וניתן להכריע בה תוך מספר דקות, על בסיס מספר מסמכים בודדים.

מדוע כך הם הדברים? זאת משום שמטרתו של בית משפט לתביעות קטנות, היא להכריע בתביעות כספיות קטנות ופשוטות בלבד. כך מתאפשר לבית המשפט לתת פסק דין, לאחר תום הדיון. לעיתים, מוגשת לבית המשפט, תביעה כספית המתאימה לסכום התקרה, אך זו מסובכת ודורשת דיון ארוך בכדי להכריע בה. במקרה שכזה, תופנה התביעה אל בית משפט השלום.

לסיכום, חשוב לציין גם כי יחידים בלבד יכולים להגיש תביעה אל בית משפט לתביעות קטנות. סמכותו של כל בית משפט בישראל, מעוגנת בחוק מסוים. על כן, עיון בחוק הרלוונטי, יגלה לנו האם התביעה הספציפית. נמצאת בסמכותו של אותו בית משפט או אם לאו.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!