האם גם אתם זכאים לדרכון גרמני בעקבות השינוי הדרמטי שחל בחוק הגרמני?

*הוצאת אזרחות צ'כית סלובקית בלבד

תוכן עניינים

בכתבה מידע חיוני על השינוי בחוק, מי זכאי לממש את זכויותיו, וכיצד כדאי לעשות זאת מהר וביעילות

 

בשנת 2020 ביצעה גרמניה שינוי דרמטי בחוק האזרחות שלה, שהקל על צאצאי יהודים שנמלטו מרדיפות הנאצים לקבל בחזרה אזרחות גרמנית. שינוי זה אפשר לישראלים רבים להפוך לאזרחים גרמנים, גם אם מעולם לא חיו בגרמניה.

 

אז והיום – השינוי בחוק הגרמני

לפני השינוי בחוק, אזרחות גרמנית ניתנה רק לאנשים שיכלו להוכיח שהם או אבותיהם היו אזרחים גרמנים לפני שנרדפו ונאלצו לברוח על ידי הנאצים. דרישה זו הוציאה מהכלל יהודים רבים שנשללה מהם אזרחותם הגרמנית בתקופת הנאצים ומלחמת העולם השנייה ונמלטו למדינות אחרות.

 

כעת, החוק החדש, שנכנס לתוקף ביולי 2020, מאפשר לצאצאים של מי שנרדפו בתקופת מלחמת העולם השנייה לקבל בחזרה אזרחות גרמנית, גם אם אזרחותם הגרמנית נשללה מהוריהם, ומהסבים והסבתות שלהם. המשמעות היא שישראלים רבים שהם צאצאים של יהודי גרמניה זכאים כעת להיות אזרחים גרמנים ולקבל דרכון גרמני.

 

החוק גם מאפשר לאנשים שנאלצו לוותר על אזרחותם הגרמנית בתקופת הנאצים לתבוע אותה בחזרה, כל עוד עשו זאת בין ה- 30 בינואר 1933 ל- 8 במאי 1945, ולא ביצעו מעשי בגידה או נטלו במעשים מסוג זה שום חלק.

 

הבשורה הטובה לישראלים שמבקשים דרכון גרמני

השינוי הזה בחוק התקבל בברכה על ידי ישראלים רבים, במיוחד אלה שמחפשים לשמור על קשריהם עם גרמניה ואירופה לאחר הברקזיט, פרישת הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי. הוא גם נתפס כדרך לתקן חלק מהעוולות שביצעה גרמניה בתקופת הנאצים ולהכיר בתרומות שיהודי גרמניה תרמו לחברה הישראלית.

 

כתוצאה משינוי זה בחוק, אלפי ישראלים הגישו בקשה לאזרחות גרמנית והנפקת דרכון גרמני. לפי נתוני שגרירות גרמניה בישראל, בשגרירות גרמניה בישראל מתקבלות כ- 200 בקשות מידי חודש, עלייה משמעותית בהשוואה לשנים שקודמות לשינוי בחוק.

 

ישראלים רבים המבקשים אזרחות ודרכון גרמני עושים זאת כדי לשמור על קשריהם עם אירופה ולהשיג חופש תנועה גדול יותר בתוך האיחוד האירופי. האזרחות הגרמנית מאפשרת להם גם לעבוד וללמוד בגרמניה ללא צורך בויזה.

 

עם זאת, כמה ישראלים הביעו דאגה לגבי ההשלכות האתיות של תביעת אזרחות ממדינה שפעם רדפה את אבותיהם. יש מי שמרגיש שזה לא ראוי לתבוע אזרחות ממדינה שהייתה אחראית לסבל כה רב במהלך השואה. אחרים חוששים שממשלת גרמניה משתמשת באזרחות כדרך לפטור את עצמה מאחריותה לפשעים שביצע המשטר הנאצי.

 

למרות החששות הללו, ישראלים רבים רואים בתביעה מחדש של אזרחות גרמנית דרך להתחבר למורשת שלהם ולהשיג גישה להזדמנויות שלא היו זמינות להם אחרת. השינוי בחוק היווה צעד משמעותי בהכרה בעוולות העבר ובאפשרות לצאצאים של מי שנרדפו על ידי הנאצים לקבל בחזרה את אזרחותם הגרמנית.

 

אז מי יכול לקבל דרכון גרמני בהתאם לשינוי בחוק?

על פי השינוי בחוק האזרחות הגרמנית, האנשים הבאים זכאים להגיש בקשה לאזרחות גרמנית ולקבל דרכון גרמני:

  • צאצאי יהודי גרמניה שנשללו מהם אזרחותם הגרמנית בתקופת הנאצים ונאלצו לברוח מארצם.
  • אנשים שנאלצו לברוח מגרמניה בתקופת הנאצים ונשללו מהם אזרחותם הגרמנית עקב כך.
  • צאצאים של יחידים שאיבדו את אזרחותם הגרמנית עקב רדיפות הנאצים, כגון אלו שנשללו מהאזרחות בגלל אמונתם הפוליטית או נטייתם המינית.

חשוב לציין כי הזכאות לאזרחות גרמנית על פי החוק החדש אינה אוטומטית ודורשת הוכחה של מוצאו של הפרט והנסיבות סביב אובדן אזרחותו הגרמנית.

 

למה כדאי להיעזר בעו"ד?

סיוע של עורך דין בתהליך הבקשה לאזרחות גרמנית יכול להועיל במספר דרכים. להלן מספר סיבות מדוע כדאי לשקול לפנות לעזרה:

  • מומחיות משפטית – עורכי דין המתמחים בדיני אזרחות יהיו בעלי הבנה עמוקה של חוק האזרחות הגרמנית והדרישות לקבלת אזרחות. הם יכולים לספק הנחיות לגבי קריטריוני הזכאות ולעזור לקבוע אם אדם זכאי להגיש בקשה לאזרחות גרמנית.
  • תיעוד וניירת – תהליך הבקשה לקבלת אזרחות גרמנית יכול להיות מורכב ודורש כמות משמעותית של תיעוד וניירת. עורכי דין יכולים לסייע בהכנת וארגון התיעוד הנדרש, לוודא שהכל תקין ועומד בסטנדרטים של ממשלת גרמניה.
  • מחסומי שפה – עבור אנשים שאינם דוברי גרמנית, הניווט בתהליך הבקשה יכול להיות מאתגר. עורכי דין הדוברים הן גרמנית והן את שפת האם של הפונה יכולים לספק שירותי תרגום ולעזור לגשר על כל מחסומי השפה.
  • חיסכון בזמן – הגשת בקשה לאזרחות גרמנית יכולה להיות תהליך ארוך, ועורך דין שיטפל בהליך הבקשה יכול לחסוך זמן ולהבטיח שהכל נעשה נכון בפעם הראשונה.
  • ייצוג – במקרים מסוימים, ייתכן שיידרש ייצוג משפטי, כמו למשל כאשר בקשה נדחית ויש צורך בערעור. עורך דין יכול לייצג אדם במקרים כאלה ולעזור לו לנווט במערכת המשפט.

באופן כללי, שימוש בעורך דין יכול להפוך את תהליך הגשת הבקשה לאזרחות גרמנית לחלק יותר ולהגדיל את הסיכויים להצלחת הבקשה. עם זאת, חשוב לציין כי אין צורך בשימוש בעורך דין, ויחידים יכולים לבחור להגיש בקשה לאזרחות גרמנית בעצמם.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!