תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית

*הוצאת אזרחות צ'כית סלובקית בלבד

תוכן עניינים

מעוניינים להוציא אזרחות פורטוגלית? המאמר הבא הוא בשבילכם. על מנת להוציא אזרחות פורטוגלית יש לעמוד במספר תנאי סף ולעבור מספר שלבים, הן בישראל והן מול הרשויות בפורטוגל. תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית הוא יחסית ארוך, לכן יש לקחת זאת בחשבון. במאמר הבא נרחיב על תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית ועל התנאים לכך.

 

תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית- מה התנאים?

לפני שנפרט את תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית חשוב קודם כל להבין מה התנאים להוצאת האזרחות. למעשה לא כל אחד יכול להוציאלפני שנפרט את תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית חשוב קודם כל להבין מה התנאים להוצאת האזרחות אזרחות זו ועל מנת להיות זכאי לאזרחות יש לעמוד במספר תנאים מסוימים. תנאי הסף הם-

  • יהודי- תנאי הסף הראשון לקבלת אזרחות פורטוגלית הוא להוכיח את היהדות שלכם.
  • גיל 18- מי שרוצה להוציא אזרחות פורטוגלית חייב להיות מעל גיל 18 ולהוכיח זאת. אך מה בנוגע לילדים? תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית לילדים תלויה בשני מצבים. המצב הראשון הוא ילד שנולד לאחר שאחד מההורים קיבל אזרחות פורטוגלית. במצב זה הילד יהיה זכאי באופן אוטומטי לאזרחות פורטוגלית. שימו לב- במידה שהילד נולד במהלך התהליך של הוצאת האזרחות הוא לא יקבל אזרחות פורטוגלית באופן אוטומטי. המצב השני הוא ילד שנולד לפני שאחד מההורים קיבל אזרחות פורטוגלית. במצב זה ההורים יהיו צריכים להגיש בקשה גם עבור הילד. לשם כך רצוי לפנות למקום מקצועי שיעבור את התהליך עם הילד ויעניק להורים ליווי מתאים.
  • עבר פלילי נקי- ממשלת פורטוגל דורשת מכל מי שרוצה להוציא אזרחות פורטוגלית להוכיח שיש לו עבר פלילי נקי. במקרה שיש לכם הרשעה ועוד לא חלפה התיישנות לגביה, לא תוכלו להתחיל בתהליך הוצאת האזרחות הפורטוגלית.
  • זיקה ושייכות לגירוש יהודי ספרד ופורטוגל- התנאי האחרון הוא להוכיח שיש לכם חלק למגורשי ספרד. למעשה כל מה שהתנאי הזה דורש מכם הוא לבדוק מה שם המשפחה שלכם ולקבל מסמכים בהתאם שיוכיחו את המוצא שלכם. במידה שאתם מתאימים הדבר יוכיח את הזיקה שלכם לגירוש יהודי ספרד ותוכלו להתחיל בתהליך הוצאת האזרחות הפורטוגלית. שימו לב כי קיימת רשימת שמות משפחה שזכאים לאזרחות פורטוגלית שפורסמה על ידי הרשויות בפורטוגל.

 

תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית- צעד אחר צעד

אתם עומדים בתנאים לקבלת אזרחות פורטוגלית? מצוין אתם יכולים להתחיל בתהליך. ריכזנו לכם את כלל השלבים להוצאת אזרחותאך מה בנוגע לילדים? תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית לילדים תלויה בשני מצבים פורטוגלית:

  1. הגשת בקשה – הגשת הבקשה למעשה מתבצעת דרך הקהילה היהודית בפורטוגל. בבקשה עליכם להוכיח את התנאים שציינו מעל וכמובן שאתם צאצאים של מגורשי ספרד.

את הבקשה עליכם להגיש לקהילה היהודית על ידי מכתב אישי וצירוף של כלל המסמכים הרלוונטיים (שמוכיחים כי אתם יהודים מעל גיל 18 ללא עבר פלילי וצאצאים של מגורשי ספרד). מסמכים אלו יכולים להיות תעודת לידה, שושלת משפחתית, ספר משפחה, שם משפחה וכל מסמך אחר שיכול להוכיח את התנאים להוצאת אזרחות פורטוגלית. הבקשה תועבר לקהילה היהודית. ראשי הקהילה צריכים לחתום על הבקשה על מנת שתוכלו להתחיל בתהליך הוצאת האזרחות.

  1. קבלת אישור – השלב הראשון בתהליך הוצאת אזרחות פורטוגלית הוא הגשת המסמכים לקהילה היהודית וקבלת האישור מראש הקהילה להמשיך בתהליך. האישור כפי שציינו קודם הוא למעשה חתימתו של ראש הקהילה על הבקשה. במידה שלא קיבלתם את האישור הנדרש מראש הקהילה היהודית תוכלו לשלם סכום כספי מסוים ולהמשיך בתהליך.
  2. פניה למשרד החוץ – השלב הבא הוא להמשיך את התהליך מול משרד החוץ הישראלי. לשם כך יהיה עליכם להגיע למשרד החוץ, שנמצא בירושלים, ולמעשה לקבל חתימת אפוסטיל (מונח המתאר תהליך אימות מסמכים ציבוריים על ידי נוטריון- מאשר כי מדובר במסמך רשמי ומקורי שהונפק על ידי הרשות המוסמכת לכך). לשם כך עליכם להגיע עם כלל המסמכים הנדרשים ביניהם תעודת היעדר עבר פלילי חתומה וכל שאר המסמכים הרלוונטיים. שימו לב- במידה ששהיתם תקופה בחו"ל, יהיה עליכם להציג תעודת היעדר עבר פלילי מאותה מדינה. עורך דין מתאים יוכל לסייע לכם בקבלת התעודה הרלוונטית ממדינה זרה.
  3. הגשת בקשה רשמית – השלב השלישי הוא להגיש בקשה רשמית להוצאת אזרחות פורטוגלית. לשם כך יהיה עליכם להגיש לפורטוגל את כל המסמכים הרלוונטיים חתומים ומתורגמים על ידי נוטריון (התרגום כמובן יתבצע לפורטוגזית וחייבת להיות חתימת נוטריון על כל המסמכים). בדרך כלל השלב הזה לוקח תקופה של כשלושה חודשים. שימו לב כי הגשת הבקשה צריכה להתבצע ישירות למשרד המשפטים בליסבון. לשם כך יהיה עליכם לשלם את כל האגרות המשפטיות והאגרות לממשלת פורטוגל. יש לקחת בחשבון כי בדיקת הבקשה על ידי ממשלת פורטוגל אורכת בדרך כלל בין 18 ל-24 חודשים. כמובן שהתהליך יכול להיות קצר יותר או ארוך יותר, בהתאם למצב הנוכחי, לכן לא ניתן להתחייב על כך.
  4. קבלת אישור – השלב האחרון הוא לקבל אישור ממשלת פורטוגל על הבקשה שהגשתם. במידה שקיבלתם אישור על הבקשה אתם תוכרו כבעלי אזרחות פורטוגלית.

תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית- כמה זה עולה?

קשה לענות באופן חד משמעי כמה עולה להוציא אזרחות פורטוגלית, שכן התהליך מורכב ממספר שלבים שונים אשר כל אחד מהם מתומחר אחרת. שימו לב שאתם לוקחים בחשבון את האגרות שיש לשלם לרשויות בפורטוגל ולוודא שאתם מסתכלים על המחיר העדכני שלהן.

באופן כללי, המחיר עבור כל תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית בדרך כלל ינוע בין 7,000 לבין 10,000 שקלים. כמובן שיש לקחת בחשבון כי המחיר ישתנה בין הוצאת אזרחות לקטין לבין הוצאת אזרחות לבוגר.

שימו לב- במקרים בהם נדרש לבצע חיפוש גנאולוגי המחיר עלול להתייקר בעוד 3,000 שקלים. כמו כן, במידה שאתם מקבלים סיוע של עורך דין יהיה עליכם לשלם שכר טרחה שנע בין 2,000 לבין 5,000 שקלים, בהתאם לניסיון של בעל המקצוע ולמורכבות המקרה.

תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית יכול לקחת זמן מה, יש הרבה שלבים שצריך לעבור עד לקבלת הדרכון המיוחל. מדובר על דרך שלא חייבת להיות כל כך קשוחה אם עושים אותה בליווי החברה הנכונה. יש היום לא מעט חברות ועורכי דין פרטיים אשר מציעים לכם את שירותיהם. יש לציין, ניתן לעבור את התהליך הזה באופן עצמאי או בליווי של חברה/עורך דין. ליווי של חברה מקצועית מקנה לנו יתרונות רבים, בין היתר זירוז התהליך, טפסים תקינים משפטית ויצירת קשר עם הקהילה היהודית של פורטוגל. עם זאת, יהיה עליכם לשלם שכר טרחה עבור ליווי זה שיכול לנוע בין 2,000 ש"ח ועד 5,000 ש"ח לרוב. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על קבלת אזרחות פורטוגלית.

מאיפה זה הגיע?

תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית יכול לקחת זמן מה, יש הרבה שלבים שצריך לעבור עד לקבלת הדרכון המיוחלאי שם בשנת 1492 יצא צו אשר הורה על גירוש יהודי ספרד. הצו למעשה אסר על ישיבת יהודים בשטחי הממלכה של ספרד. הייתה להם ברירה אחת, או להתנצר או לעזוב את הממלכה. החוק הזה גרם לגירוש של יהודים רבים מספרד. המגורשים מספרד פנו למדינה הקרובה ביותר, פורטוגל. גם שם לא היו פשוט עבור יהודי ספרד לשהות ולאחר 5 שנים, גורש אותם יהודים גם מפורטוגל. אלפים רבים נמכרו כעברים, חלקם התנצרו ולאחר 500 שנים, ב-2015 החליטה ממשלת פורטוגל לתקן את העוול ההיסטורי באמצעות תיקון לחוק האזרחות הפורטוגלי. אפשר לוודא אם אתם שייכים למגורשי ספרד בהתאם למאגר שמות המשפחה שהיו דאז במקום. יהודי עיראק, מרוקו ואחרים באמצעות בדיקה פשוטה יכולים לזהות שהם אכן צאצאים של מגורשי ספרד ולכן, הם זכאים לקבל את האזרחות שמגיעה להם. אבל למה בעצם אתם בכלל תרצו אזרחות פורטוגלית?

כל מי שמחזיק באזרחות פורטוגלית זכאי לזכויות רבות כאזרח אירופי. יש מגוון רחב של יתרונות עבור כך, היתרונות יבואו לידי ביטוי במגוון רחב של פנים, לדוגמא מבחינת תעסוקה או מעבר בין ערים וכן הלאה. נציין את כל היתרונות בהמשך, אבל קודם כל צריך לדעת האם בכלל שלבי קבלת אזרחות פורטוגלית רלוונטיים מבחינתו.

מהם השלבים עד קבלת דרכון פורטוגלי?

בתור התחלה, עליכם לוודא שאתם עומדים בכל תנאי הסף לקבלת אזרחות פורטוגלית. עליכם להיות מעל גיל 18 ולהוכיח את היהדות שלכם, זאת מכיוון שרק מי שצאצא של מגורשי יהדות ספרד יהיה זכאי לקבל את ההטבה הזאת. כמו כן, עליכם להוכיח היעדר עבר פלילי בארץ או בכל ארץ אחרת בה שהיתם לתקופה. ניתן להנפיק את התעודה הזאת דרך המשטרה וכאשר מדובר על הנפקה של היעדר עבר פלילי שלא בארץ, מומלץ להיעזר בעורך דין או נוטריון. כמו כן, עליכם להוכיח זיקה עבור פורטוגל, בקשה מנומקת אשר מוכיחה את הזיקה שלכם למקום ממנו אבות אבותיכם גורשו.

את הבקשות יש לשלוח לקהילה היהודית בפורטוגל רק לאחר שתרגמתם את המסמכים לפורטוגזית באמצעות נוטריון ואפוסטיל. יש לציין, את המסמכים ניתן להנפיק דרך משרד הפנים בעלות של כמה עשרות שקלים. את המחיר עבור תרגום וחתימות יהיה עליכם לתאם מול הנוטריון אליו אתם פונים.

לאחר מכן, הבקשה שלכם עוברת לקהילה היהודית בפורטוגל ולמשרד החוץ בארץ, לאחר שאתם מקבלים תשובה חיובית אתם יכולים להמשיך בתהליך. עליכם יהיה לשלם את האגרות הנדרשות, יהיה עליכם להנפיק את המסמכים הרלוונטים כדי להמשיך את התהליך ולאחר מכן, אתם אמורים לקבל תשובה ממשלת פורטוגל. התהליך עצמו יכול לקחת בין שנה וחצי לשנתיים וחצי. לאחר שאתם מקבלים תשובה חיובית, כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לנסוע לשגרירות בישראל, להצטלם ולקבל את הדרכון המיוחל.

מי הם הזכאים לקבל אזרחות פורטוגלית?

כאשר מדובר על קבלת אזרחות פורטוגלית אצל קטינים שעומדים תחת התנאים בחוק, ממשלת פורטוגל מקדמת את הבקשות שלהםכפי שציינו, מי שזכאי להגיש את הבקשה הוא אדם אשר יכול להוכיח שייכות למגורשי ספרד ופורטוגל מבחינה גנטית. תוכלו למצוא באתר רשימה ארוכה של שמות משפחה אשר קשורים למגורשי ספרד, אך לפעמים אנחנו יודעים את האמת אך לא מצליחים למצוא את ההוכחה לכך. גם במקרים כאלה יש פיתרון, יהיה עליכם לגשת לבדיקה גנאלוגית אשר בוחנת העבר שלכם. זה אמנם נשמע קצת מסובך, אבל זה פשוט לגמרי. בדרך כלל יהיה לכך מחיר גבוה, המחיר יכול לנוע בין 2,500 ש"ח ועד כ-4,000 ש"ח עבור הבדיקה. יהיו מקומות אשר יציעו את הבדיקה הזאת כחלק מהחבילה הכוללת של השירותים שלהם – שימו לב מי הן אותן חברות.

כמה זמן לוקח עד קבלת אזרחות פורטוגלית?

לאור התיקון לחוק האזרחות הפורטוגלי גם יהודי צפון אפריקה, הבלקן ואסיה (לרבות מדינות ערב) זכאים לאזרחות פורטוגלית. בשל כך, ריבוי הבקשות הפך את התהליך להרבה יותר ארוך. כרגע לחוק אין תפוגה כלשהי, אבל המציאות עלולה להשתנות בכל רגע. בדיוק בגלל זה, יש כמות גדולה של מבקשים בימים האלו ולכן, משך זמן ההמתנה יכול להגיע עד שנתיים וחצי, יש מקרים חריגים בהם גם זה יכול לקחת מעט יותר. עם זאת, כאשר מדובר על קבלת אזרחות פורטוגלית אצל קטינים שעומדים תחת התנאים בחוק, ממשלת פורטוגל מקדמת את הבקשות שלהם.

כמה עולה קבלת אזרחות פורטוגלית?

יש בתהליך מספר דברים שאתם צריכים לשלם עליהם, בין אם מדובר על שכר טרחה עבור כל מי שלוקח חלק בתהליך ובין אם מדובר על אגרות שונות שיש לשלם למשרד החוץ, משרד הפנים, ממשלת פורטוגל, נוטריון וכן הלאה. המחיר בסך הכל אינו אמור לעלות על 10,000 ש"ח. המחירים בדרך כלל ינועו בטווח של 7,000 ש"ח ועד 10,000 ש"ח.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!